Ohjeet sängyn valintaan

1. Tutustu patjavaihtoehtoihin

Lämpömuotoutuvat eli viskoelastiset patjat muovautuvat kätevästi ja yksilöllisesti nukkujan painon ja lämmön mukaan luoden painottomuuden tunnetta nukkuessa. 

Joustinpatjojen ominaisuuksia vertailtaessa kiinnitetään nykyisin huomiota erityisesti joustinlankoihin: esimerkiksi paljonko niitä on, kuinka vahvoja ja korkeita ne ovat ja miten paljon niissä on kierteitä. Huom! Hikoiluun taipuvaisille nukkujille joustinpatja saattaa olla ilmavampi vaihtoehto kuin lämpömuotoutuva patja. 

Jenkkisängyn tunnistaa alarungon päällä olevasta joustinpatjasta, kun taas runkopatja koostuu yhdestä moduulista. Runkopatjan sisällä on yleensä kahdet jouset päällekkäin eli ns. tuplajousitus. Jenkkisängyn alarunko on monesti pelkkä lavetti ilman jousia, näin jenkkisängystäkin saadaan napakamman tuntuinen.
Jenkkisängyn maavara on matalampi, joten himosiivoojan kannattaa valita sängykseen runkopatja.

Moottorisängyn jalkopäätä kohottamalla voi saada helpotusta esimerkiksi laskimoverenkiertoon, ja pääpuolen nostaminen saattaa auttaa vaikkapa kuorsaajaa – ja vieressä nukkujaa – viihtymään höyhensaarilla paremmin.

2. Valitse oikea leveys

Nukkumatilan ihanteellinen leveys selviää ”kyynärpäätaktiikalla”: kun nukkuja kääntää kyynärpäänsä suoraan sivuille, niin siinä on juuri sopiva tila kääntyä kumpaan tahansa suuntaan siten, että ei tarvitse pyöriä paikallaan. Pituussuunnassa taas patjan ihannemitta olisi nukkujan pituus ja lisäksi 30 senttimetriä

3. Varmista sopiva kovuus

Nukkujan painoa ratkaisevampaa on pintapaine eli se, miten henkilön paino jakautuu patjalle. Pintapaine voi olla sama hyvin eri painoisillakin nukkujilla, sillä siihen vaikuttaa myös kehon koko ja pituus.

Hyvä patja joustaa hartioiden ja lantion kohdalla, mutta antaa vyötärölle tukea. Tämä on nyrkkisääntö, jonka avulla patjan pehmeyttä ja joustoa voi arvioida. Huom! Liian kova patja vääntää selkää virheelliseen asentoon, jolloin nikamien välinen nestepussi joutuu puristuksiin, ja siitä voi aiheutua ikäviä selän vihlaisuja. Liian kova patja vaikuttaa myös unenlaatuun. Kun olkapää joutuu ottamaan ylävartalon painoa vastaan, pintaverenkierto häiriintyy, käsi puutuu, ja tuloksena on runsasta kääntyilyä. Hyvällä patjalla pystyy nukkumaan pitkään samassa asennossa, puutumatta ja pyöriskelemättä.

4. Viimeistele sijauspatjalla ja vuodevaatteilla.

Sijauspatjalla pystyy säätelemään patjan pintapehmeyttä tai -kovuutta. Sijauspatjan suositeltava käyttöikä on viisi vuotta, sillä sijauspatjan tehtävä on ottaa vastaan kuluminen ja suojata varsinaista patjarakennetta. 

Se, miten syvään patja painuu hartian alla, määrittää sopivan tyynyn korkeuden. Patjaa hankkiessa kannattaakin samalla valita huolella myös uusi tyyny. 

Nukkumiseen sopiva lämpötila on erittäin yksilöllinen asia, johon onneksi voi vaikuttaa myös vuodetekstiilien valinnalla – toiset materiaalit ovat hengittävämpiä, toiset lämpimämpiä. Oikeilla vuodevaatevalinnoilla saadaan siis hyvät unet taattua niin vilukissoille kuin lämminveriköillekin. 

Sängynvalintakone

Sängynvalintakone kertoo mitkä Sotkan laajasta sänkyvalikoimasta on sinun kriteereiden ja toiveiden mukaisia. Kokeile ja löydä nopeasti ja helposti oikea patja: 

Sängynvalintakone

Vinkit Hyvään uneen

Raikkaan makuuhuoneen ylläpito

1. Imuroi patja tai sänky 1-2 kuukauden välein, myös alapuolelta.

2. Vaihda lakanat kahden viikon välein ja tuuleta samalla peitot ja tyynyt.

3. Pese tyynyt 3-4 kuukauden välein ja peitot 1-2 kertaa vuodessa.

4. Sijauspatjansuoja helpottaa petauspatjan puhtaanapitoa. Vaihda sijauspatjansuoja joka toisen lakananvaihdon yhteydessä ja hanki näitä kaksin kappalein; kun toinen on käytössä, toinen on pyykissä.

5. Tuuleta makuuhuone aina aamuisin ja anna petivaatteiden "kuivahtaa" yön jäljiltä vuoteessa hetki ennen sängyn petaamista. Käytä päiväpeittoa sängyn suojana päivisin.

Hyvän unen salaisuus

1. Uusi vuodetekstiilit säännöllisesti parin vuoden välein.

2. Makuuhuoneen lämpötila kannattaa pitää alle 20 asteessa ja ilmanvaihto kunnossa. Tuuleta huone raikkaaksi vaikka hampaiden pesun aikana.

3. Vältä sinistä valoa ennen nukkumaan menoa. Sulje siis läppäri ja älypuhelin hyvissä ajoin ennen sänkyyn kömpimistä.

4. Nukahtamista helpottaa pimeä ja hiljainen huone. Käytä siis tarvittaessa pimennysverhoja ja korvatulppia.

5. Pidä unirytmisi säännöllisenä, ja mene aina samaan aikaan nukkumaan, oli sitten arki tai viikonloppu.