Hyväksy evästeet Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa »

WhatsappPinterest

Hyvän unen salaisuus – patjan valintaopas

Nukkujalle sopiva patja takaa onnistuneet unet ja merkitsee paljon koko kehon hyvinvoinnin kannalta. Mutta millainen on hyvä patja? Kodin kalusteostoksista on patjan hankinta ehkäpä haastavin tehtävä; siispä tässä lyhyt opas oikean patjan valintaan – oli kyseessä sitten joustinpatja, jenkkisänky, moottorisänky, lämpömuotoutuva patja tai vaikkapa runkopatja.

Parhaan patjan valinta alkaa miettimällä, kuka patjalla aikoo nukkua. Erikokoiset kehot tarvitsevat erilaista tukea - hyvä patja tukeekin nukkujaa niin, että lannerangan luonnollinen notko säilyy myös asennossa, jossa nukkuja mieluiten yönsä viettää.

Nukkujan painoakin ratkaisevampaa on pintapaine eli se, miten henkilön paino jakautuu. Pintapaine voi olla sama hyvin eri painoisillakin nukkujilla, sillä siihen vaikuttaa myös kehon koko ja pituus.

Paras patja joustaa, tukee ja sopii mittoihin.

Tärkeintä on, että patjalla kyljellään nukuttaessa selkärangan on pystyttävä olemaan suorassa – tässä kriittisimpiä kohtia ovat olkapää ja lantio. Se, miten syvään patja painuu hartian alla, määrittää sopivan tyynyn korkeuden. Patjaa hankkiessa kannattaa valita huolella myös uusi tyyny. Vanha ja huono tyyny voi pilata hyvänkin patjan, ja aamu alkaa kurjasti niska kipeänä.

Kylkiasennossa on monelle mieluisinta nukkua, esimerkiksi kevyemmän hengittämisen ansiosta. Patjan kuitenkin pitää toistaa selkärangan kaarevat muodot aina oikein, ja myös selällään nukkujan alla patjan on muotouduttava vartalon mukaan. Esimerkiksi liian kova patja vääntää selkää virheelliseen asentoon, jolloin nikamien välinen nestepussi joutuu puristuksiin, ja siitä voi aiheutua ikäviä selän vihlaisuja. Hyvällä patjalla nukkuja voi puolestaan herätä aamulla 5–10 millimetriä pidempänä, kun selkä on saanut levätä suorana ja nikamien nestepussit ovat täyttyneet.

Liian kova patja vaikuttaa myös unenlaatuun. Kun olkapää joutuu ottamaan ylävartalon painoa vastaan, pintaverenkierto häiriintyy, käsi puutuu, ja tuloksena on runsasta kääntyilyä. Hyvällä patjalla pystyy nukkumaan pitkään samassa asennossa, puutumatta ja pyöriskelemättä.

Nukkumatilan ihanteellinen leveys selviää ”kyynärpäätaktiikalla”: kun nukkuja kääntää kyynärpäänsä suoraan sivuille, niin siinä on juuri sopiva tila kääntyä kumpaan tahansa suuntaan siten, että ei tarvitse pyöriä paikallaan. Pituussuunnassa taas patjan ihannemitta olisi nukkujan pituus ja lisäksi 30 senttimetriä. Tässä siis vinkkiä asuntorakentajille: hyvään uneen kaivataan myös avaria makuuhuoneita, kiitos!

Kokeilu ja hyvät neuvot auttavat valitsemaan oikein.

Hyvä patja joustaa hartioiden ja lantion kohdalla, mutta antaa vyötärölle tukea. Tämä on nyrkkisääntö, jonka avulla patjan pehmeyttä ja joustoa voi arvioida. Mutta onko paras patja silloin joustinpatja vai jokin muu? Se selviää käytännössä vain kokeilemalla. Patjan valintaan kannattaa varata aikaa ja testata, millainen patja on omalle selälle ja nukkuma-asennolle paras. Myymälässä kannattaa käydä rohkeasti kunnolla pitkäkseen, nopea istahdus patjan reunalle ei vielä tuo selvyyttä.

Myymälässä patjavalikoima saattaa näyttää hämmentävän laajalta, ja eri vaihtoehtoja on vaikea arvioida. Kannattaakin kysyä henkilökunnan asiantuntijaneuvoja siitä, millaisia eroja monesti hyvin samannäköisten mutta hinnoiltaan erilaisten patjojen välillä oikeastaan on.

Joustinpatjojen ominaisuuksia vertailtaessa kiinnitetään nykyisin huomiota erityisesti joustinlankoihin: esimerkiksi paljonko niitä on, kuinka vahvoja ja korkeita ne ovat ja miten paljon niissä on kierteitä. Lämpömuotoutuvat eli viskoelastiset patjat puolestaan muovautuvat kätevästi ja yksilöllisesti nukkujan painon ja lämmön mukaan. Valintaa tehdessä kannattaa miettiä, onko patjaa kokeiltaessa myymälän lämpötila alhaisempi kuin omassa makuuhuoneessa esimerkiksi kesällä.

Hikoiluun taipuvaisille nukkujille joustinpatja saattaa olla ilmavampi vaihtoehto kuin lämpömuotoutuva patja. Nukkumiseen sopiva lämpötila on erittäin yksilöllinen asia, johon onneksi voi vaikuttaa myös vuodetekstiilien valinnalla – toiset materiaalit ovat hengittävämpiä, toiset lämpimämpiä.

Sijauspatja suojaa patjaa kulumiselta.

Parisängyn patjan valinnassa otetaan huomioon nukkujien väliset painoerot ja vartalon rakenne. Jos erot ovat suuret, voi toimivin vaihtoehto olla erilliset patjat, jotka yhdistetään yhtenäisellä petauspatjalla.

Laadukas patja kestää hyvänä jopa vuosikymmenen, jos nukkujan vartalon tai terveydentilan muutokset eivät aiheuta vaihtotarvetta jo aiemmin. Sen sijaan sijauspatjan suositeltava käyttöikä on viisi vuotta, sillä sijauspatjan tehtävä on ottaa vastaan kuluminen ja suojata varsinaista patjarakennetta. Sijauspatjan vaihtovälin venyttäminen yhtä pitkäksi kuin patjankin muistuttaa tilannetta, että autoa yritettäisiin ajaa samoilla renkailla koko auton elinkaaren ajan: käyttökokemus on varmasti pilalla.

Sijauspatjan suoja on oleellinen patjan puhdistuksen kannalta, sillä se on helppo pestä aika ajoin pesukoneessa. Sijauspatjan irrotettavat kankaat ovat usein niin suuria, että ne eivät mahdu kodin pesukoneeseen. Eikä peseminen ole onneksi tarpeenkaan: patjan kankaiden imurointi tekstiilisuulakkeella on riittävä huoltotoimenpide. Patjojen vieminen saunaan tai pakkaseen tai niiden tamppaaminen sen sijaan ovat tätä nykyä vanhentuneita menetelmiä.

Patjaa valitessa kannattaa ensin kokeilla saman sijauspatjan kanssa, mikä erilaisista patjan kovuuksista on itselle paras. Hyvän patjan löydyttyä on sitten vuoro kokeilla vaihtoehtoisia sijauspatjoja. Lopuksi olisi hyvä vielä selvittää, millainen tyyny sopisi valitun patjan ja sijauspatjan kaveriksi.

Eri-ikäisillä erilaiset tarpeet.

Millainen on hyvä patja lapselle? Pikkuvauvan patjan on oltava jo turvallisuussyistä napakka ja jopa kova, jottei synny tukehtumisvaaraa. Lapsen kasvaessa suositaan usein vaahtomuovipatjoja. Jatkettava sänky kasvaa lapsen mukana ja vaatii luonnollisesti myös jatkettavan patjan. Koululainen voi hyvin nukkua joustinpatjalla, kunhan se ei ole liian pehmeä. Lämpömuovautuva patja sopii lapsellekin, sillä materiaali mukautuu kasvavan lapsen painon mukaan.

Varttuneempi väki ei välttämättä nouse uniltaan yhtä ketterästi kuin nuoriso, ja siksi olisi hyvä kiinnittää huomiota myös patjan korkeuteen. Aamulla voisikin olla mukavampaa laskeutua sängystä, ei nousta. Patjoissa löytyy onneksi runsaasti erilaisia korkeuksia ja erimittaisia jalkavaihtoehtoja.

Hyvä vaihtoehto niin kouluikäisille kuin iäkkäämmille on moottorisänky, joka on kätevä säätää vaikkapa mukavaan ja ergonomiseen lukuasentoon. Moottorisänky voi myös auttaa iän tuomien kremppojen kanssa. Vuoteen jalkopäätä kohottamalla voi saada helpotusta esimerkiksi laskimoverenkiertoon, ja pääpuolen nostaminen saattaa auttaa vaikkapa kuorsaajaa – ja vieressä nukkujaa – viihtymään höyhensaarilla paremmin.

24.05.2017 11:40